Feel Good in Svenska

Vandaag 18/8 verlaten we Stockholm, maar we zijn niet gehaast. We ontbijten nog op ons gemak, maken de Mog klaar (toilet leeg, water bijvullen), ik knip Arno zijn haren (oeioei) en we douchen ons. Stockholm uitrijden valt al even reuze mee als de stad binnenrijden. Wegen zijn fantastisch, alsook de bestuurders die heel relaxed zijn. We hebben al andere meegemaakt… Iets buiten de stad parkeren we ons aan de Lidl waar de lage prijzen tot onze verbazing die van bij ons evenaren. We kopen er allerlei Zweedse lekkernijen, vers brood, en schoenen (schoontjes, met pon-ponnetjes).
Bedoeling is om stilaan af te zakken naar Malmö (iets verder dan 650 km), waar we ‘The Bridge’ willen oversteken naar Kopenhagen. We hebben geen zin in autosnelwegen en kiezen dus voor de rustige secundaire weg die ons door wondermooie bossen leidt. Het doet ons wat denken aan Siberië, behalve dat het hier wat rotsachtiger is. We rijden niet lang en niet ver en parkeren ons aan een meer in Vingaker, op een parking waar we ons potje klaarmaken, en overnachten.

De dag er op, 19/8 rijden we verder Westwaarts en zakken dan af naar het Zuiden langs de oevers van het grote Vatternmeer.
’s Middags stoppen we aan een Sloss, ofte kasteel dat ligt aan het begin van het meer. Het is er sprookjesachtig mooi. Na een korte wandeling plaatsen we ons tafeltje en stoelen onder de bomen in het uitgestrekte park om er te lunchen. In een nabijgelegen winkeltje kopen we nog wat lekkers uit de treek: gerookte zalm (röke frisk, zoals dit hier heet), lekkere confituur en die oh zo heerlijke chips met truffels.

We rijden verder en houden een stop in Hjo, dat met zijn wondermooie 19de eeuwse houten huizen en zijn zeer gezellig haventje, meer dan een bezoek waard is.

Eén van de mooie villa’s in Hjo

We stoppen voor de nacht in Habo, waar we nog een duik nemen in het ijs, maar dan ook ijskoude water van het meer. De hemel is grijs en de opkomende nevel van over het uitgestrekte meer creëert een mysterieuze sfeer, heerlijk!

Aan het meer in Habo

De dag erop 20/8, rijden we verder naar Lonköping, een grotere stad onderaan het meer en doen er inkopen alvorens verder af te zakken naar Halmstad, aan de Westkust van Zweden. Een 100 tal km onder Halmstad rijden we het schiereiland op en rijden er tot bijna op de punt waar we een plaatsje nemen op de camping ‘First Camp’. Het is een heerlijke camping: mooi, rustig, groen, met zwembad. We kokkerellen er , gaan nog wat baantjes zwemmen en nemen een heerlijke douche. Al snel besluiten we om hier morgen een extra nacht te blijven.
Onderweg en hier op de camping zien we veel mobilhomes, die blijkbaar het ideale transportmiddel zijn voor Scandinavië. helaas, geen overlanders en we missen de hartverwarmende contacten en boeiende verhalen die altijd gepaard gingen met de bestuurders van beslijkte Landrovers, Iveco’s, Unimogs, Landcruisers….

21/8: chillen, wat lezen, zwemmen, en voor de laatste keer de was doen, gelukkig met de hulp van een wasmachine hier…

Effe de was laten drogen

We maken een lunchpakket en stappen naar het nabijgelegen strandje waar we moederziel alleen zijn. We zwemmen er in de zee, met zicht op Denemarken in de verte, en luieren er in de zon.

Het strandje in Kanderup

Ik smelt (opnieuw) bij het aanzien van de mooie houten huisjes, met balkonnetjes en zicht op het kleine haventje. Zweden is echt koploper wat betreft hun gezellige en zeer goed onderhouden huizen en tuintjes. Hier zie je nergens afgebladerde verf, een lekkende dakgoot, afval in de tuin,… alles is hier tiptop in orde, alle ramen blinken, iedere vensterbank voorzien van bloempotjes of vaasjes met assortie gordijnen. Ok, allemaal Ikea, maar zeer smaakvol en licht en luchtig. Het geeft een zeer relaxte indruk.
Als we terug stappen lopen we door de tuinen van een kasteel en eindigen op de binnenplaats waar een knus terras onder een plafond van bladeren. We drinken er koffie/thee  samen met een kolossaal stuk taart dat bij bestelling nog eens wordt overgoten met vruchtencoullis en wel drie soeplepels half-opgeklopte room. Je theezakje vul je hier zelf waarbij je genoeg keuze hebt en ja hoor Tonia, ook hier is er de Feel Good thee van  Yogi!!!

Sloss in Kanderup

En helaas neem ik nu definitief afscheid van mijn maatje, mijn maatje 38…
’s Avonds komt Marthe op bezoek in de Mog. Ze is het onderhoudsmeisje van de camping en ik had ’s morgens kennis met haar gemaakt aan het zwembad. Marthe is Poolse en komt hier al twee jaar op rij werken. Het is een schatje, heel erg begaan met de natuur en het innerlijke evenwicht tussen lichaam en ziel en zo van die dingen. We praten nog een hele tijd samen met een kop ‘Feel Good thee’ …